DZIAŁALNOŚĆ PCZK
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Chrzanowie zostało powołane Zarządzeniem Starosty Chrzanowskiego nr 71/2008 z dnia 3 lipca 2008r. i funkcjonuje, jako całodobowa służba dyżurna Starosty Chrzanowskiego, Burmistrzów oraz Wójta Gminy celem utrzymania szybkiego i sprawnego obiegu informacji, pozwala w pełni wykorzystać jego funkcjonalność i zastosowane rozwiązania techniczne. Takie rozwiązanie redukuje również znacznie koszty, jakie musiałyby ponieść gminne jednostki samorządu terytorialnego na realizację w/w zadania. PCZK podporządkowana jest bezpośrednio Staroście Chrzanowskiemu.
Podstawowym dokumentem, na którym opierają się działania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Chrzanowie jest Powiatowy Plan Zarządzania Kryzysowego określającego struktury i zasady organizacyjne instytucji i zespołów odpowiedzialnych za funkcjonowanie powiatu chrzanowskiego w sytuacjach kryzysowych oraz realizacje zadań mających na celu złagodzenie ewentualnych skutków zdarzenia, przywracanie i odtwarzanie warunków bytowania po zdarzeniu. Określa i definiuje funkcje oraz zakresy odpowiedzialności związane z etapami zapobiegania, przygotowania, prowadzenia działań i odtwarzania, związane z klęskami żywiołowymi, katastrofami technologicznymi i innymi zdarzeniami powodującymi sytuacje kryzysową.
Zadaniem tego planu jest:
Plan opracowany został z uwzględnieniem możliwości i zakresu odpowiedzialności na poziomie samorządu lokalnego. W przypadku wyczerpania się możliwości i zasobów powiatu, o pomoc zostanie poproszony szczebel nadrzędny, siły i środki wojewody lub odwody centralne.
Plan został opracowany, jako plan funkcyjny, a więc określający zadania w zakresie działań w sytuacjach kryzysowych dla określonych zespołów, które mogą uczestniczyć w różnego rodzaju zdarzeniach (np. ewakuacja może być prowadzona podczas powodzi, podczas pożaru i podczas innych zdarzeń).
Plan jest tak skonstruowany, że poszczególne służby ratownicze i podmioty realizują swoje zadania w toku codziennych działań (np. policja, straż pożarna), natomiast w razie sytuacji kryzysowej są elementem lokalnego systemu reagowania w sytuacjach kryzysowych.
Na podstawie Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego opracowano procedury postępowania dyżurnego PCZK na wypadek wystąpienia zagrożenia.
Wspólne finansowanie i utrzymywanie systemu zarządzania kryzysowego przez jednostki samorządu terytorialnego powiatu chrzanowskiego jest przykładem racjonalnego i oszczędnego gospodarowania finansami publicznymi, zapewniając jednocześnie, na bardzo wysokim poziomie, realizację zadań związanych z procesem zarządzania kryzysowego. Koszty utrzymania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego ponoszą wszystkie gminy oraz powiat chrzanowski. Kwota dofinansowania funkcjonowania PCZK została ustalona proporcjonalnie do wielkości gminy i liczby jej mieszkańców.
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego wchodzi w skład Wydziału Zarządzania Kryzysowego
i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Chrzanowie. Realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym(Dz. U. 2007 nr 89 poz. 590), a w szczególności:
1) przygotowanie planów zarządzania kryzysowego;
2) przygotowanie struktur uruchamianych w sytuacjach kryzysowych;
3) przygotowanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych
w planie zarządzania kryzysowego;
4) utrzymywanie baz danych niezbędnych w procesie zarządzania kryzysowego;
5) przygotowanie rozwiązań na wypadek zniszczenia lub zakłócenia funkcjonowania
infrastruktury krytycznej
6) zapewnienie spójności między planami zarządzania kryzysowego a innymi planami
sporządzanymi w tym zakresie przez właściwe organy administracji publicznej, których
obowiązek wykonania wynika z odrębnych przepisów.
Wykonywania przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatu.
Przeciwdziałania skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym.
Realizacji zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Centrum pełni rolę:
Poza wynikającymi z ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym zadaniami centrum, dyżurni Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Chrzanowie, przyjmują zgłoszenia dotyczące:
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego ma swoją siedzibę w budynku Komendy Państwowej Straży Pożarnej w Chrzanowie ul. Ks. Skorupki 3, w pomieszczeniu Powiatowego Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego PSP, co umożliwia bezpośredni kontakt z Oficerem Dyżurnym Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego. Współpraca pomiędzy pozostałymi służbami i instytucjami, przebiega sprawnie i bez zakłóceń dzięki „sztywnemu łączu” TP Plan.